jueves, 14 de enero de 2016

Nou sistema per valorar danys i perjudicis derivats dels accidents de circulació

A partir l'1 de gener del 2016, està en vigor el nou sistema per a la valoració dels danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació, determinant les indemnitzacions per causa de mort, indemnitzacions per seqüeles (que són les deficiències físiques, intel·lectuals, orgàniques i sensorials i els perjudicis estètics que deriven d'una lesió i romanen un cop finalitzat el procés de curació; el material d'osteosíntesi que romana al terme d'aquest procés té la consideració de seqüela), i les indemnitzacions per lesions temporals.

 Aquest nou sistema és fruit de la tasca iniciada el 2011, per un grup de treball (inicialment comissió d'experts), i de la implicació d'operadors de diferents sectors, realitzant aportacions, elaborant bases tècniques, efectuant suggeriments i anàlisi d'impacte econòmic, i sota les premisses de realitzar una reforma que havia de respectar els principis bàsics de la indemnització del dany corporal, com ara el de la integritat de la reparació, i el de separar la valoració dels danys patrimonials dels extrapatrimonials.

El nou sistema per a la valoració dels danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació, és un sistema que tracta de millorar el que ha perdurat durant vint anys, des de la Llei 30/95, de 8 de novembre d'Ordenació i Supervisió de les assegurances privades, que en el seu annex, instaurava per primera vegada un sistema vinculant, un barem per a la valoració del dany personal causat per accidents de circulació. Fa 20 anys, es va dur a terme aquesta tasca, fruit de l'interès del sector assegurador, per la progressiva integració de l'activitat asseguradora dins el marc jurídic del dret comunitari europeu, i per l'obligació de l'Estat Espanyol de transposar les nombroses directives per harmonitzar el ordenament jurídic i homogeneïtzar les quanties indemnitzatòries, en comparació amb altres països membres de la Unió Europea. En el seu moment, aquest sistema de valoració dels danys i perjudicis causats en les persones en accidents de circulació va ser eficaç i molt útil, fins i tot amb caràcter orientatiu per determinar i quantificar indemnitzacions en altres àmbits diferents al dels accidents causats per la circulació de vehicles a motor.
L'actual reforma no ve justificada només per que hagin transcorregut més de vint anys des de l'entrada en vigor de l'anterior sistema de valoració, sinó perquè aquest sistema, naixia insuficient, imperfecte, no satisfeia completament, ja que, encara que es va aconseguir seguretat jurídica, no complia entre d'altres, amb el principi bàsic del just rescabalament, la total indemnitat dels perjudicis soferts per les víctimes i les seves famílies. Ara, aquest just rescabalament, és un dels motius i raons de la reforma, com es manifesta en el mateix preàmbul de la nova llei, la Llei 35/2015, de 22 de setembre, de reforma del sistema per a la valoració dels danys i perjudicis causats a les persones en accidents de circulació, i que modifica el text refós de la Llei sobre responsabilitat civil i assegurança en la circulació de vehicles de motor, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 8/2004, de 29 d'octubre.
En el preàmbul de la Llei 35/2015, s'afirma "El nou barem s'inspira i respecta el principi bàsic de la indemnització del dany corporal; la seva finalitat és la d'aconseguir la total indemnitat dels danys i perjudicis patits per situar la víctima en una posició el més semblant possible a la que tindria de no haver-se produït l'accident ". Així la reparació íntegra del dany es constitueix com un principi fonamental i rector del nou sistema, i la seva finalitat és la de compensar tot tipus de danys i perjudicis, tractant que la víctima i perjudicats quedin en la mateixa situació que tenien abans d'haver-se produït el accident de circulació.
Per a això, ara el nou sistema de valoració de danys i perjudicis té en compte totes les circumstàncies personals, familiars, socials i econòmiques de la víctima, tenint en compte les que incideixin en la pèrdua d'ingressos provinents del treball, i en la pèrdua de capacitat de guany per treball personal, l'anomenat lucre cessant. Precisament, aquesta qüestió plantejava molta polèmica i crítica, ja que el barem anterior no rescabalava adequadament el lucre cessant de les víctimes dels accidents de circulació.

Així doncs, el nou sistema de valoració, el nou barem per a l'àmbit dels accidents de circulació, justifica la seva conveniència i neix amb la vocació de reparació íntegra dels danys i perjudicis, i ha de suposar una millora del sistema vigent en el rescabalament indemnitzatori, i una aproximació a les quanties indemnitzatòries d'altres països membres de la UE, ja que en l'àmbit europeu s'han produït reformes tendents a garantir indemnitzacions suficients. Ara, recau sobre els advocats i altres operadors l'encertada aplicació del mateix.

No hay comentarios:

Publicar un comentario